NBBU beantwoordt prangende vragen uit de branche over de WTTA
Hoe zit het met in
en doorleen en de back office uitbesteden? En wat betekent de toelating voor een detacheerder?
De grote lijnen van het nieuwe toelatingsstelsel mogen dan wel bekend zijn, over de precieze uitwerking van de WTTA leven in de branche nog veel vragen. Fariël Dilrosun, hoofd juridische zaken bij de NBBU, geeft duidelijkheid.
In de branche leven nog veel onduidelijkheden, constateert Fariël Dilrosun, hoofd juridische zaken bij de NBBU. Hoe zit het met in- en doorleen en de back office uitbesteden? En wat betekent de toelating voor een detacheerder? Tijdens de webinarweek van Werf& en ZIPconomy ging Dilrosun in op vragen die tijdens en na het webinar werden gesteld.
Ja, in- en doorleners die arbeidskrachten inlenen van de juridisch werkgever (bijvoorbeeld van een reguliere werkgever of backoffice-partij) en weer uitlenen aan de inlener onder wiens leiding en toezicht (in Nederland) wordt gewerkt, zijn toelatingsplichtig. Denk aan brokers maar ook een klassiek uitzendbureau dat incidenteel in- en doorleent. In zo’n situatie vallen er twee partijen onder het toelatingsstelsel: de werkgever en de in- en doorlener.
Ja, de toelatingsplicht geldt ook voor uitleners die buiten Nederland gevestigd zijn en arbeidskrachten in Nederland ter beschikking stellen. Deze ondernemingen moeten -enkele uitzonderingen daargelaten- net als Nederlandse uitleners voldoen aan de verplichtingen van het toelatingsstelsel, waaronder het stellen van financiële zekerheid.
Als bedrijven naar zichzelf uitlenen, intraconcern uitzenden, is dat niet toelatingsplichting. Ook collegiaal uitlenen is uitgezonderd, maar daar gelden wel criteria voor. Zo mag de uitlener bij collegiaal uitlenen geen commercieel tarief vragen voor de terbeschikkingstelling.
De kernvraag is of de werkende persoon ter beschikking wordt gesteld onder toezicht en leiding van een derde. Als dat zo is, dan is er sprake van een toelatingsplicht.
Als de intermediair – kort gezegd – de allocatiefunctie verricht en de salesfunctie richting opdrachtgevers, en dus niet de werkgever of in- en doorlener is, dan is de intermediair geen onderdeel van de juridische keten. De intermediair valt dan niet onder het toelatingsstelsel.
Zzp’ers vallen niet onder de toelatingsplicht van de WTTA omdat zij niet onder leiding en toezicht van een derde werken. De Nederlandse Arbeidsinspectie en/of de Belastingdienst kunnen in de handhaving van de wet DBA (Deregulering Beoordeling Arbeidsrelatie) wel vermoeden dat er geen sprake is van een zzp’er maar van terbeschikkingstelling van een arbeidskracht. In de DBA handhaving worden niet alleen de contractuele afspraken bekeken, maar kijkt men ook naar de feitelijke situatie. In dat geval kan de intermediair aanlopen tegen het uitleenverbod. Het is nog onduidelijk welke boetebeleidsregels er gaan gelden voor deze situaties.
De inlener krijgt in principe geen informatie over de inspectie bij de uitlener. Actuele informatie over de status van een uitlener, zoals verlening, weigering, schorsing, intrekking of verlenging van de (voorlopige) toelating, is beschikbaar in het openbaar register. Dit geldt ook voor gegevens over de verlening, weigering of intrekking van ontheffingen. Het register biedt zo inzicht in de naleving van de toelatingsregels en zorgt voor transparantie binnen de sector.
Uitleners zijn verplicht om, voorafgaand aan de terbeschikkingstelling van arbeidskrachten, te melden aan de inlener dat er sprake is van terbeschikkingstelling van arbeidskrachten. De inlener is vervolgens verplicht om deze kwalificatie uiterlijk op de dag dat de arbeidskracht begint te werken in zijn administratie op te nemen en te controleren dat de uitlener – gedurende de periode van inlening – is opgenomen in het register.
Als de aanvraagprocedure niet correct wordt gevolgd, is het gevolg dat de betreffende uitlener een uitleenverbod heeft en dus geen arbeidskrachten ter beschikking mag stellen vanaf het moment dat het wettelijk uitleenverbod inwerking treedt.
De onderneming die arbeidskrachten ter beschikking stelt, moet een goed geborgde procedure hebben voor het opvragen van de inlenersbeloning bij de inlener. Deze procedure waarborgt dat alle benodigde beloningselementen tijdig worden verkregen van de inlener en correct worden verwerkt. De arbeidskracht dient vervolgens ook conform deze informatie te worden betaald.
Wij achten de kans klein dat op dit onderdeel de wet wordt aangepast. De uitvoering is inderdaad zeer complex. Terbeschikkinggestelde werknemers kunnen te maken hebben met verschillende inlenersbeloningen tegelijkertijd. De NBBU biedt zijn leden formats aan voor formulieren en procedures om deze processen eenvoudiger en inzichtelijker te maken. Ook werken wij samen met de ABU aan een uniforme digitale uitvraag.
Aanneming van werk valt buiten het toelatingsstelsel omdat er dan geen sprake is van het terbeschikkingstellen van arbeidskrachten onder leiding en toezicht van de opdrachtgever. De Arbeidsinspectie wordt met dit wetsvoorstel beter in staat gesteld om handhavend op te treden tegen schijnconstructies waarin arbeidskrachten onder een valse noemer feitelijk ter beschikking worden gesteld.
Op de hoogte blijven van de WTTA? De NBBU heeft een dossierpagina gemaakt.
Bron: Flexnieuws.nl